Jeugdfestival Boekids 2019

Identiteit

Postionering en ervaring

Bekend

Doelgroep

Bekend

De organisatie

Bekend

Missie

Bekend

Koopmotieven

De koopmotieven zullen worden opgewekt door steeds te blijven communiceren via onze digitale kanalen.

– De website
– Nieuwsbrieven
– Social media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube)

Scholen, ouders en familieleden en openbare instellingen, die in de doelgroep passen,  zullen steeds worden geïnformeerd over de ontwikkelingen en programmering van de festivaldagen. De nadruk zullen we leggen op:

Lezen is…
Leuk
Leerzaam
Kunst
Cultuur
Ontwikkeling
Ontspanning
Beleving
Kennis

Publiciteit en communicatie; online en offline marktpenetratie

Wij maken gebruik van de marketingfunnel voor de communicatie op de website.

Online marktpenetratie en offline marktpenetratie

Met Boekids gaan we vanaf de komende editie starten met een effectievere communicatie door directe meetbaarheid op online bereik en lagere kosten per contact. We v
ergroten klantloyaliteit door meer mogelijkheden om betrokkenheid te creëren en inzicht te krijgen in interesses van de bezoekers. We verhogen klantwaarde door in te spelen op online (meetbaar) gedrag met bijvoorbeeld retargeting,  ofwel gerichte vorm van communiceren.

Productontwikkeling.
Dropshipping merchandise om zo de kosten voor productie en distributie te verlagen.
Extra waarde toevoegen aan het merk Boekids  door er online diensten aan te koppelen.
Digitaal aanbieden van producten voor nieuwe verdienmodellen, zoals het freemiummodel.
(Denk aan downloaden van een verhaal of natuurkundige en scheikundige DIY proefjes) 

Marktontwikkeling.
via online kanalen het makkelijker en voordeliger nieuwe geografische markten te bereiken. nieuwe segmenten zijn eveneens makkelijker en tegen lagere kosten te bereiken door online kanalen in te zetten.

Diversificatie.
Extra producten aanbieden aan de bezoekers van Boekids en in nieuwe markten. Online biedt voor Boekids veel mogelijkheden om rechtstreeks met de (eind)klant of producent te communiceren. Dit maakt het makkelijker tussenschakels uit te schakelen of effectiever met ze samen te werken.
Het assortiment van Boekids bestaat normaal gesproken uit de verkoop van de tickets en Boekids University. Dat wordt nu aangevuld met de bovenstaande freemiums, Correctbook en andere mercheandise.

Hoe?

Via een online marketingfunnel komen we tot effectieve, concrete en meetbare acties. De belangrijkste speerpunten van de marketingfunnel zijn:

  • Bezoeken
  • Boeien
  • Beslissen
  • Bestellen
  • Betalen
  • Binden

Bezoeken

Bezoeken in aantallen per bron

 

 

Locatie(s)

Bezoekers 2019

Bezoeken 2019

Bezoekers 2020

Bezoeken 2020

Read Your Book Out!

Wijkbibliotheken omgeving Den Haag

300

600

400

800

Boekids University

Museon, Nutshuis, ISH, CKC

1.250

2.500

1.700

3.400

Youniversity (online)

Boekids.nl

250

2.000

500

4.000

Boekids Festival –  young adults

De Nieuwe Regentes

500

1.000

750

1.500

Boekids Festival –

Kinderen en ouder(s)

De Nieuwe Regentes

Weimarstraat

1.000

1.200

3.600

4.320

1.000

1.500

3.600

5.400

Totalen

 

4.500

12.520

5.350

18.100

Nieuwsbrief
Boekids heeft een nieuwsbriefbestand van 693 abonnees en dit groeit per maand. De lezers zijn betrokken: de gemiddelde nieuwsbrief van Boekids wordt door zo’n 35% geopend – voor nieuwsbriefbegrippen relatief veel – en de clickrate is 4%. Dat wil zeggen dat bij iedere nieuwsbrief zo’n 30 mensen doorklikken naar een link op de website.

Website
De website van Boekids vormt de belangrijkste communicatiebron. Kinderen en ouder(s) vinden hier alle actuele informatie rondom de verschillende kernactiviteiten. Om ook internationale leerlingen en expats aan te spreken is er een Engelstalig gedeelte toegevoegd. De website is en blijft steeds in ontwikkeling, is interactief en gemakkelijk in gebruik. In de periode 1 januari 2018 tot en met 12 juni 2018 – grofweg de campagneperiode van Boekids 2018- hebben zo’n 4.000 gebruikers de website bezocht. De piek lag, niet geheel onverwacht, op 2 en 3 juni toen in totaal 600 mensen een kijkje namen op de website. Hier valt dus zeker een beter resultaat te halen. Met een actiever gebruik van onze website als basis voor alle communicatie en sales gaan we hier volop mee aan de slag de komende jaren. We gaan voor het verdubbelen van het aantal gebruikers.

Boeien

Boeien met relevante en unieke informatie. De hedendaagse actualiteiten die de jeugd aanspreken, een jeugdjournaal. Belofte van meer aantrekkelijk content na iedere klik zoals feitjes en wetenswaardigheden.
Beheren en updaten van het Boekids aanbod en daarbij belonen met fun en verrassingen.

Beslissen

Beoordelingen en positieve reviews op eigen onze eigen website over Boekids en Reviews met beoordelingen en bevindingen van boeken of ervaringen met uitgevers, schrijvers en producten.

Begrijpelijke en duidelijk product- en prijsinformatie met bereikbaarheid klantenservice en FAQ-sectie
bezorgtijden ten behoeve van onze merchandise.

Bestellen

Bestelgemak is beschikbaar gemaakt voor ieder soort apparaat (Desktop, laptop, tablet en mobiele apparaten)
Ticketverkoop gaat in samenwerking met een gerenommeerd (Eventix) en bekend ticketing service voor evenementen en festivals. 

Betalen

Het betaalsysteem ten behoeve van de jeugdfestival Boekids tickets is geheel in handen bij Eventix. Gerenommeerd, betrouwbaar met een klantenservice.
Voor de merchandise kan behalve via Ideal, ook via bankoverschrijving en onder rembours worden betaald.

Binden

Binding met het merk Boekids door beoordeling en ervaring te laten vermelden op de website en belonen met korting of andere voordelen bij de volgende aankoop. Daarmee op klanttevredenheid en loyaliteit vasthouden.

Waarom?

Boekids wil online in gesprek raken en blijven (communiceren) met de bezoekers. Het voordeel om online optimaal te benutten is om klantwensen (beter) te vervullen. Daarmee  zullen de verkopen verhogen door inzet van onze online kanalen. Tevens zetten we de online kanalen in om zo veel mogelijk kosten te besparen. Hiermee creëren we effectiever aanwezigheid en zichtbaarheid voor ons publiek. 

Neemt niet weg dat we ook offline marktpenetratie (effectief) inzetten.

Dialoog met de doelgroepen van het merk Boekids.

In tegenstelling tot voorgaande edities zullen we de bezoekers en klanten van Boekids blijven volgen, monitoren en informeren. Daarvoor zullen we gebruik maken van een Cliënt Relationship Management (CRM) systeem.

Nadat de klanten (onze bezoekers) het product (het evenement) kopen, zullen we het contact met hen blijven onderhouden om ons product te verbeteren en het aantal ‘toekomstige aankopen en wensen’ te vergroten.

Bovendien, is een psychologische betrokkenheid een nuttig concept voor de continuïteit van Boekids.  Als we het gedrag vóór het bezoek willen begrijpen, is het ook belangrijk om te erachter te komen hoe de bezoekers het jeugdfestival Boekids, beleven. Het helpt daarnaast de resultaten van het festival (zoals tevredenheid en loyaliteit) te begrijpen.”

Met andere woorden: als we het volledige potentieel van het jeugdfestival Boekids en aanverwante producten en diensten willen verkennen, dan moeten we begrijpen dat het werk niet ophoudt bij het afzwaaien van de laatste bezoekers op maandag 10 juni 2019.

De redenen voor Boekids

1. Om bezoekersloyaliteit te vergroten.
Er is een groot verschil tussen normale bezoekers en loyale bezoekers. De eerste categorie zal gewoon het evenement willen bezoeken en wat informatie willen inwinnen. De tweede categorie, zal van het evenement genieten, we invetariseren over wat ze er hebben geleerd, en waar ze naar uitkijken voor de volgende editie en uiteraard vragen we hen om anderen aan te moedigen om naar toekomstige Boekids evenementen te gaan. Om bezoekersloyaliteit vast te houden, zullen we ‘bedankbriefjes’ na het evenement uitdelen. We gaan na het evenement in discussies, debatten of aanvullende Q&A-sessies via nieuwsbrieven en social media.

2. Boekids gaat de bezoekers aanmoedigen om als promotors te fungeren, dat is nog nog krachtiger dan mond-tot-mondreclame. Er zullen opties komen om Boekids te promoten via de website en door ze bijvoorbeeld te taggen op social media. 

3. Om waardevolle feedback te krijgen
Met een goede evaluatie kunnen we het meest succesvolle punten herkennen, maar ook de verbeterpunten voor toekomstige evenementen.

We zullen dan denken aan een e-mail naar de bezoekers, met een enquête bestaande uit twee of drie vragen, waarin we vragen over hun festivalbeleving. Dit zal vrijwel direct na het festival worden verzonden (onder het mom van het ijzer smeden als het heet is) . Door de evaluatie van de bezoekers zullen we beter begrijpen wat we de volgende keer moet verbeteren.

4. Om een krachtige community op te zetten en uit te bouwen. We bieden een online platform aan waar ze in contact kunnen komen met elkaar en om het te hebben over het festival-gerelateerde onderwerpen. Op die manier kunnen we een krachtige community opbouwen, waardoor het bereik van het jeugdfestival vergroot wordt.

Communicatie strategie

Verdienmodel

Sluit Menu
×
×

Winkelmand